Startside Jupiter Historie Jupiter register Jupiter klubben Information

 

Jupiter 30

Op
Jupiter 25
Jupiter 30
Jupiter 31
Jupiter 33
Jupiter 40
Miljøskibe
 

 

Jupiter 30 er 9,48 m lang og 2,90 m bred. Med kun 0,80 m i dybdegang er den ideel til flodsejlads og andre steder med lav vanddybde. Skrog og overbygning er glasfiber, mens apteringen kan være teak eller mahogni. 

Motoren er typisk Perkins eller Volvo Penta med 65-145 HK, hvilket giver en marchfart på 10 knob og topfart på 13. Med 2 x 145 HK kan topfart komme helt op på 15-18 knob. Tanken kan rummer 370 l diesel. 

Jupiter 30 har tre kahytter. I forkahytten findes pantry, toilet og spiseplads. Agterkahytten har to store enkeltkøjer på 0,70 x 2,00 m. I cockpittet er der bænk og bord. 

Jupiter 30 var i produktion fra 1961 og frem til 1974, hvor den blev erstattet af Jupiter 31.

Jupiter 30 findes i to design, der er konstrueret i hhv. 1960 og 1961. 

Design 1960

Den første model blev konstrueret af Knud Olsen i 1960. I Salonen er de to langsgående sofaer, der samtidig tjener som køjer. Rummet foran er indrettet med et skab i hver side samt stuverum i stævnen. Pga. den lange sofagruppe, er toilet og pantry placeret overfor hinanden. I agterkahytten er der placeret køjer i begge sider. Denne model har i alt 4 faste køjepladser.

Design 1961

I 1961 tegnede Knud Olsen en model, hvor salonen er indrettet med to forkøjer, 4 personers dinette, pantry og toilet. Dinetten er placeret i bagbords side, men pantry og toilet er placeret ved siden af hinanden i styrbords side. Der er desuden to køjer i agterkahytten. Denne model har i alt 4 faste køjer samt mulighed for opredning til 2 i dinetten.

 

Bådenes udvikling

Den første Jupiter 30 blev bygget på Jupiter værftet i 1961, og var designet med langsgående sofaer.   Cockpittet havde tredelt forruder, mens der blot var to forruder i salonen, hvilket gav båden et lidt assymetrisk udseende. I forkahytten var der et aflangt og to mindre ruder. De første Jupiterbåde havde ingen stander.

 

Allerede i 1962 kom den første design ændring. Cockpittet fik to forruder og trekantede sideruder. Samtidig kom de horisontale dieselmotorer og dørken blev hævet, således at motoren nu lå under dørken. Cockpittets ruftag blev hævet, så der forsat var ståhøjde.

  

I 1966 (Foto: Rene Møbius) kommer der større sidevinduer i cockpittet og forruderne i cockpit og forkahyt bliver nu tredelte. I salonen rettes sideruderne også til, således at de bliver mere symmetriske. Standeren er placeret på hardtoppen. Værftet går også væk fra den negative hæk.

 

Indtil nu har alle Jupiter både haft skarpt forskib og skarp knæk under vandlinien.

I denne båd fra 1970 går Jupiterværftet væk fra dinetten, hvilket giver plads til en ankerbrønd i stævnen. Bådene bliver nu runde i stævnen, og få prædikestol.