Startside Jupiter Historie Jupiter register Jupiter klubben Information

 

1966 - 1971

Op
1961 - 1965
1966 - 1971
1972 - 1974
1975 - 1978
1979 -
 

 

I 1966 Køber Klaus Baess Roskilde Bådeværft, og en stor del af apteringen flyttes nu væk fra Jupiterværftet, der lider af pladsmangel. Alle Jupiter 40 støbes og samles på værftet og fragtes til Roskilde Bådeværft for aptering. Jupiter 30 apteres forsat på Jupiterværftet. På Roskilde Bådeværft apteres Jupiter 40 sammen med Klaus Baess' egen bådproduktion.

I et halvt år har værftet arbejdet på at give Jupiter 30 et nyt og mere moderne udseende, og i 1966 er de første nye modeller klar. Båden får nu tre vinduer i fronten - både i cockpit og salon, og sidevinduerne bliver mere symmetriske. (Foto: Populær Mekanik Februar 1966) 

Jupiter båden og ikke mindst skroget har allerede vist sig stærkt og sødygtigt, og i 1967 bliver Jupiter bådene leveret med Lloyd certifikat.

I 1967 bestiller Kalundborg Lodseri endnu en Jupiter. Denne gang er det en Jupiter 40, som skal erstatte den nuværende Jupiter 30, der efterhånden er blevet for lille. Skrog og overbygning bygges på Jupiterværftet og får diagonale forstærkninger i fuld længde. Båden skal  apteres som lodsbåd og dette foregår på Roskilde Bådeværft. Der vælges en Volvo Penta TMD 100 A dieselmotor på 240 HK, der installeres af lokale håndværkere i Kalundborg. Båden døbes Triton III, og får hjemmehavn i Kalundborg. 

Jupiter værftet 1968 (Foto: Jupiter værftet)

Der produceres mange både til eksport og især Jupiter 40 sælger godt i England og USA. I 1968 køber en englænder en Jupiter 40, der får navnet Lady Marie og er en julegave til hans kone. Båden apteres på Roskilde Bådeværft, og har al den komfort, man kan ønske sig og to Perkins 115 HK motorer.

Toldvæsenet har nu også fået øjnene op for Jupiter bådenes kvaliteter. De bestiller i 1969 en Jupiter 30, så de nu kan tage kampen op mod de hurtige smuglerbåde i og omkring havnene.

Indtil nu er alle Jupiter 30 produceret med negativ hæk. Dette kræver at formen skilles ad, for at få skroget ud af formen. Dette tager tid, så i 1969 ændres skrogformen til positiv hæk.

Det tyske marked efterspørger en mellemting mellem Jupiter 30 og Jupiter 40. Resultatet bliver en Jupiter 33. 

Samarbejdet mellem Klaus Baess og Toft Olesen ophører. Baess har  forinden har bestilt en Jupiter 33, men da den ikke er klar ved samarbejdets ophør, tager han skroget med sig og får den selv  apteret i Kalvehave. Dette skrog kommer til at være starten på Apollo 32. 

I 1971 stopper samarbejdet mellem Klaus Baess og Toft Olesen. Salget af Jupiter både i Jylland overtages af Alfred Bent Pedersen, kaldet AB.

Toft Olesen har en lille flyveplads ved værftet og i AB's firpersoners flyvemaskine tager det blot en time at flyve mellem AB's hjem i Horsens og værftet